Een nieuwe accu nodig?

Kent u dat, u staat op het punt te vertrekken naar uw werk of op vakantie, boodschappen doen, kids ophalen en de auto start niet.
Iedereen neemt zijn auto voor lief en vertrouwd erop dat deze ons dagelijks naar onze bestemming brengt. Maar alle auto's hebben een goede accu nodig en ook accu's moeten worden onderhouden en vervangen na een tijd. Door met accu’s hetzelfde om te gaan zoals we dat met ruitenwissers, olie en banden doen, voorkomen we maar liefst 49,8% van alle pechgevallen!

Koud weer kan schadelijk zijn voor een accu en het laatste wat wenselijk is, dat de accu u in de steek laat op een donkere, koude winterochtend. Ook voor de tweede auto mag dit niet zeker vergeten worden. Accu's werken ongeveer 4 jaar optimaal. Let wel goed op wat voor accu je nodig hebt of kom bij Amsterdambanden langs wij kunnen helpen de juiste keuze te maken voor onder meer auto's, bedrijfswagens en niet te vergeten recreatievoertuigen. Eigenlijk moet de accu het gewoon altijd doen toch.

Soorten accu’s verkrijgbaar bij AmsterdamBanden

Met de nieuwe start-stopsystemen en remenergie-generatiesystemen is de tijd van de onderhoudsvrije accu voorbij. Een conventionele loodzuuraccu met (verdund) zwavelzuur moeten het liefst volgeladen zijn. Zakt de ladingstoestand terug naar bijvoorbeeld 95% tijdens een koude start, dan brengt de dynamo deze snel weer op 100%. Een start-stop accu heeft het liefst een ladingstoestand van 60% of minder omdat ook het elektrisch systeem (verlichting, infotainment e.d.) en soms een remenergie-regeneratiesysteem moet opvangen. Daar is ruimte voor nodig in de ladingstoestand. AGM-accu’s zijn droge accu’s: er zit geen vrije vloeistof in. Daardoor zijn deze accu’s gevoeliger voor hoge temperaturen. Deze accu’s worden vaak niet onder de motorkap gemonteerd, maar in de bagageruimte. Een EFB-accu zit tussen de lood- en AGM-accu in, maar kan alleen vervangen worden door een nieuwe EFB-accu. De juiste accu is belangrijk!

Start-stop accu’s

Nu de eerste auto’s met een startstopsysteem toe zijn aan een nieuwe accu, is het opletten bij vervanging. Een paar jaar geleden had een kwart van het Nederlandse wagenpark een start-stopsysteem, nu is dat al de helft.
Een loodaccu, gelaccu, AGM (Absorbent Glass Mat) of EFB (Enhanced Flooded Battery)? De loodaccu is langzamerhand aan het verdwijnen, slechts 8% van alle nieuw-verkochte auto’s in 2020 zullen een loodaccu hebben.
In de toekomst is de hoeveelheid stroom in de accu minder belangrijk, dan de vraag of de accu de cyclische belastingen wel aan kan: gezondheid gaat boven de ladingstoestand.

Tips voor het onderhoud van uw accu

Laat uw accu bij iedere onderhoudsbeurt testen. Bij de Wegenwacht staan accu’s op nummer één in de autopechstatistiek en wij willen niet dat dit onze klanten overkomt!
En vergeet niet: dat uw auto start op een mooie zomerdag houdt niet in dat hij het ook direct doet op een koude winterochtend. Periodiek testen betekent dat u zich hier geen zorgen over hoeft te maken.

Druppellader

Tegenwoordig zijn er veel autoliefhebbers die een young- of oldtimer in de garage hebben gestald. Voor deze liefhebbers adviseren wij om een druppellader op de accu te zetten. Als de accu vol is gaat deze vanzelf over in een onderhoudsstand, dit bevordert de levensduur van de accu. Deze kan je voor een hele lange periode bevestigd laten en de auto start als je weer op pad wil. Er zijn verschillende druppelladers verkrijgbaar ook afhankelijk waarvoor je deze gaat gebruiken.
Dit mag natuurlijk niet verwisseld worden met een acculader deze zijn alleen bedoeld voor het opladen van een 6,12 of 24 volts accu en beslist niet voor onderhoud van accu.

Een nieuwe accu nodig? AmsterdamBanden in Amsterdam Zuidoost!

AmsterdamBanden bekijkt welk accumanagementsysteem er in uw auto zit en zal vervolgens het juiste type nieuwe accu monteren. Onze focus is u veilig op de weg te houden!