TPMS

CONTROLESYSTEEM BANDENSPANNING VERPLICHT

Sinds 2014 is een controlesysteem voor bandenspanning aan boord van een nieuwe auto in Nederland verplicht. Nieuwe modellen die vanaf 2014 op de markt zijn gekomen, hebben zo'n voorziening aan boord.

RDC of TPMS

Zo'n automatisch controlesysteem houdt tijdens het rijden de bandenspanning continu in de gaten. Als er een afwijking van de voorgeschreven spanning wordt opgemerkt, wordt dit meteen aan de bestuurder gemeld. Het bandenspanningscontrolesysteem heeft als meest gangbare Duits of Engelse afkortingen: 

  • RDC (Reifen Druck Control)
  • RDKS (Reifen Luftdruck Kontrollsystem)
  • TPMS (Tyre Pressure Control System)

Passief systeem

Er bestaan twee systemen: een passief en een actief systeem. Bij een passief systeem wordt de bandenspanning bewaakt door een sensor in het ABS-systeem. Die meet de afrolomtrek van de band. Die wordt minder als er lucht uitloopt en dit systeem zal dat meteen opmerken en de bestuurder via een optisch en/of geluidssignaal waarschuwen.  Omdat dit systeem niet in de velg zelf zit, maar vanaf de buitenkant de rolomtrek meet, werkt het ook als u op winterbanden overstapt.

Actief systeem

Bij een actief systeem heeft elk wiel zijn eigen sensor. Die zendt met een radiosignaal de informatie naar een stuurapparaat. Minimale drukverschillen worden al herkend. Nadeel is wel dat bij het wisselen naar winterbanden een monteur de sensoren moet aansluiten, die dan ook in de wielen van de winterbanden moeten zitten.