TPMS

CONTROLE­SYSTEEM BANDENSPANNING VERPLICHT

Sinds 2014 is een controlesysteem voor bandenspanning aan boord van een nieuwe auto in Nederland verplicht. Nieuwe modellen die vanaf 2014 op de markt zijn gekomen, hebben zo'n voorziening aan boord.

Inmiddels rijden er meer dan twee miljoen auto’s in Nederland die met TPMS zijn uitgerust. Elk jaar komen daar nog vele honderdduizenden exemplaren bij. Er werden in 2020, voor het eerst meer dan ooit, 2 miljoen tweedehands personenauto’s verkocht, dit blijkt uit de cijfers van Bovag en het RDC. Niet iedereen is op de hoogte wat TPMS is en wat het doet.

RDC of TPMS

Zo'n automatisch controlesysteem houdt tijdens het rijden de bandenspanning continu in de gaten. Als er een afwijking van de voorgeschreven spanning wordt opgemerkt, wordt dit meteen aan de bestuurder gemeld. Het bandenspannings­controlesysteem heeft als meest gangbare Duits of Engelse afkortingen: 

  • RDC (Reifen Druck Control)
  • RDKS (Reifen Luftdruck Kontrollsystem)
  • TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)

Passief systeem

Er bestaan twee systemen: een passief en een actief systeem. Bij een passief systeem wordt de bandenspanning bewaakt door een sensor in het ABS-systeem. Die meet de afrolomtrek van de band. Die wordt minder als er lucht uitloopt en dit systeem zal dat meteen opmerken en de bestuurder via een optisch en/of geluidssignaal waarschuwen.  Omdat dit systeem niet in de velg zelf zit, maar vanaf de buitenkant de rolomtrek meet, werkt het ook als u op winterbanden overstapt.

Actief systeem

Bij een actief systeem heeft elk wiel zijn eigen sensor. Die zendt met een radiosignaal de informatie naar een stuurapparaat. Minimale drukverschillen worden al herkend. Nadeel is wel dat bij het wisselen naar winterbanden een monteur de sensoren moet aansluiten, die dan ook in de wielen van de winterbanden moeten zitten.

TPMS-waarschuwing

TPMS-sensoren kunnen stuk gaan of niet meer op de juiste manier functioneren. In de praktijk worden wij geconfronteerd met gecorrodeerde en afgebroken sensoren wat communicatieproblemen geeft met de auto, een lege sensorbatterij en onverhoopte beschadiging bij de (de)montage van een band.
Als een TPMS-waarschuwingslampje continu brandt, het systeem minimaal één afwijkende bandenspanning constateert. Voor u en AmsterdamBanden is een knipperend waarschuwingslampje de indicatie dat er meer aan de hand is.

TPMS batterij vervangen

De kans dat u met lege TPMS-batterijen worden geconfronteerd, neemt toe. Auto’s die zijn voorzien van direct TPMS, beschikken over TPMS-sensoren met een batterij met een levensduur van circa vijf tot zeven jaar. TPMS is vanaf 1 november 2014 verplicht voor personenauto’s, voor nieuw geïntroduceerde personenautomodellen geldt deze verplichting al sinds 1 november 2012. Het aantal TPMS-sensoren dat uitvalt door een lege batterij zal dus alleen maar toenemen. Als de batterij leeg is, kan deze niet worden vervangen. Om van de voordelen van het systeem te blijven profiteren, moet u dus in nieuwe sensoren investeren. Helaas weet niet iedereen dit.  

Controle van de batterijstatus

Het is altijd verstandig om de status van de batterijen bij elke bandenwissel te laten controleren. Indien u een zomer- en winterset heeft raden wij dit dringend aan om op de TPMS-batterij te laten controleren. De kans is aanwezig dat de betreffende TPMS-sensor komend voorjaar of najaar niet meer functioneert vanwege een lege batterij. Wij raden u aan indien het TPMS-batterijsignaal zwak is om deze sensor te laten te vervangen. Overigens gebeurt dat wel op uw eigen kosten.
Als het TPMS van auto’s tijdens de APK niet of niet goed functioneert worden deze APK-afgekeurd.