Onderhoud youngtimers en oldtimers

Wat is een youngtimer nou eigenlijk; een oud tweedehandsje? Dat klinkt niet erg aantrekkelijk toch daarom zeggen we liever “youngtimer”. Een youngtimer is een auto van minimaal vijftien jaar oud wat in de toekomst een klassieker (oldtimer) wordt.

Deze Youngtimers mogen dan wel 15 jaar oud zijn, maar vergis u niet in de kwaliteit, luxe en prestaties. Bovendien zijn bij de meeste van deze auto’s de kinderziektes er inmiddels uitgehaald. Young- en oldtimers zijn voor de liefhebbers.

Vrijgesteld van APK-keuring

Nederland telt ruim 100.000 oldtimers van 46 jaar en ouder, en dit aantal blijft groeien.
Onlangs heeft het RDW bevestigd dat vanaf 1 januari 2021 oldtimers van 50 jaar en ouder zijn vrijgesteld van de APK-keuring. Deze vrijstelling geldt niet voor bussen en taxi’s die worden ingezet om personen te vervoeren.

Koester de youngtimer net als de oldtimer

Oldtimers, ook wel klassiekers genoemd, zijn auto’s die door liefhebbers vertroeteld en gekoesterd worden. Mits de eigenaar de auto in goede conditie houdt. De liefhebber rijdt vooral met mooi weer en koestert zijn youngtimer, feitelijk net als een oldtimer.
Hierin is een verschil te zien in gebruik. De echte liefhebbers vinden oud beter en mooier dan nieuw. De auto’s worden meestal niet meer voor dagelijks vervoer gebruikt; het zijn droomauto’s om op mooie dagen van te genieten of om mee op vakantie te gaan.

Nieuwe banden voor youngtimer

Maar ook droomauto’s moeten goedgekeurd weg op, dat betekent de juiste banden, onderhoud en goede remmen voor je veiligheid. Wij bij Amsterdambanden hebben regelmatig youngtimers binnen voor nieuwe banden, wij kunnen ook bijna al het onderhoud aan de auto doen.

Wintertips voor de de youngtimer

Overigens blijven het wel oudere auto’s en zijn de onderhoudskosten veelal hoger. Als je de wintermaanden niet met de yougtimer rijdt is er de mogelijkheid deze te schorsen. Wat wel handig is, is om dan een extra set oude banden te hebben voor de wintermaanden als er toch niet mee gereden wordt. Zo krijgen de banden geen platte kant van het stilstaan. Denk dan ook aan de ruitenwissers doe er bijvoorbeeld een kurk onder zodat het rubber van de wissers vrij blijft.
Als je een young- of oldtimer in de garage hebt gestald adviseren wij om een druppellader op de accu te zetten. Als de accu vol is gaat deze vanzelf over in een onderhoudsstand, dit bevordert de levensduur van de accu. Deze kan je voor een hele lange periode bevestigd laten en de auto start als je weer op pad wil.

Onderhoud youngtimer en oldtimer

Meer weten voor het onderhoud van je youngtimer of oldtimer neem gerust contact met ons op!

Bel 020-6976001 of mail naar info@amsterdambanden.nl.

Adres

Openings­tijden

Maandag – vrijdag
8.00-17.00 uur

Zaterdag – alleen op afspraak
8.00-12.00 uur